Stage winner Viking Tour 2014
is leeg
Facebook
<< vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | volgende >>
 

Heer Bouman (73) en vele andere M5 klanten weer bijna klaar voor 18e Paris-Brest-Paris 2015 editie

15 augustus 2015Naar boven
Heer Bouman (73) en vele andere M5 klanten weer bijna klaar voor 18e Paris-Brest-Paris 2015 editie
J. Bouman met zijn eerdere M5 Shock Proof
Voor J. Bouman wordt het reeds zijn 3e deelname en deze keer is zijn fiets een blauwe M5 Carbon High Racer met daarop een meer dan royale Carbon Tail Bag van wel 60 liter inhoud. Maar... behalve inhoud zorgt deze ook voor de nodige verminderde luchtweerstand wat over zo'n afstand en met die leeftijd heel nuttig is. Sinds zijn overstap van een M5 Shock Proof met 26 inch wielen naar de Carbon High Racer is zijn kruissnelheid wel met 6-8 km toegenomen en het gewicht wel gehalveerd. inclusief alle opties: schijfrem, Son dynamonaaf en Tail Bag plus allerlei andere kleinere attribuutjes is het gewicht blijven hangen op 11.5 kg. Geinteresseerd in het verloop van de koers? De heer Bouman, suivi.paris-brest-paris.org/F035.html en ook andere deelnemers zijn via hun deelnamenummer rechtstreeks te volgen via de site van de organisatie. En ja, waarom doen mensen o.a. zulke meer extreme dingen? Een mooie quote hiervan vond ik in Jaap's afsluitende zin: Het belangrijkste blijft natuurlijk het fietsplezier, maar vooral ook het gevolg ervan: een goede conditie zodat je er in het dagelijks leven niet tegenop ziet om dingen aan te pakken.
 

Anja's nieuwste

12 augustus 2015Naar boven
Anja's nieuwsteLigfietsvakantie stond voor de deur maar doordat de in september gestolen Carbon Shock Proof nog steeds niet boven water was besloot ik 2 weken voor vertrek alsnog een lichte carbon fiets met 26/28 wielcombinatie te maken. Best wel gekkenwerk eigenlijk omdat voor de vakantie er altijd een ophoping is van een heleboel ander regulier werk...
Een meevaller was dat ik gebruik kon maken van een bestaande carbon achtervork uit het tijdperk van de M5 TICA Low Racer. Mooi licht (320 gram) en bespaart een hoop werk. De stoelsteunen kon ik lenen van de M5 Carbon High Racer.De gevormde profielen konden klein blijven omdat het gewicht van de berijdster ook niet hoog is. Eindresultaat was daardoor een lichte fiets (8.3kg) met de bekabeling binnendoor.
 

Robert Carlier als 6e gefinished in Istanbul van de totaal 174 deelnemers

2 augustus 2015Naar boven
In een bloedstollende laatste rijnacht met lekke banden, omrijden etc. is Robert Carlier heden de 6e augustus net iets na 03.00 uur gefinished aan de Bosporus in Istanbul in een rittijd van net iets meer dan 12 dagen!!

Gewoon 320 km per dag en dat 12 dagen lang.....
 

Cyclo"sportieven"

30 juli 2015Naar boven
CycloCyclosportieven mogen zich de laatste tijd verheugen in een groeiende belangstelling. Met name in dit soort lange prestatietochten hebben geschikte ligfietsen een hele hoop meer te bieden dan de rechtop tegen de wind in fietsende collega's. Gelukkig zijn er een hoop van deze organisaties die ligfietsen van harte verwelkomen zoals Paris-Brest- Paris maar er zijn er ook een aantal die ligfietsen om onbegrijpelijke redenen hebben uitgesloten van deelname. Een paar voorbeelden uit het verleden en heden:
  • De bekendste blijft die ik zelf aan de lijve ervoer in 1997 in wat de laatste mogelijkheid was Den Store Styrkeproven Trondheim-Oslo (543 km non stop) te rijden. De Noorse organisatie presteerde het toen om tijdens de tocht de reglementen te veranderen en de eerste prijs (+/- 6000 ouderwetse guldens) zonder ook maar met hun ogen te knipperen, te schenken aan de eerst finishende wielrenner. Die ex-prof, Atle Pedersen finishte ruim twee uur na de snelste tijd die ik reed met mijn M5 Low Racer ligfiets.... Na deze versie was het zelfs verboden voor ligfietsers om ooit nog deel te nemen. Motief van de organisatie: veiligheid!! In de jaren erna zijn er in T-O helaas nog vele ongelukken geweest waarvan sommige zelfs met dodelijke afloop.
  • Van recentere datum is de, ook Scandinavische, cyclo Vatternrundan in Zweden. Heel geschikt ligfietsterrein: golvende heuvels waar veel verschil met de rest gemaakt kan worden. Daar is alleen nog met een ligfiets mee te doen middels een doktersverklaring....Want ja zo zijn ze dan weer in Zweden, immers gehandicapten uitsluiten is natuurlijk niet echt van deze tijd. In die doktersverklaring moet dan staan dat je vanwege je lichamelijke gesteldheid (bijvoorbeeld een hernia) echt alleen op zo'n ding kan rijden. Doktersverklaringen voor deze tocht zijn overigens te krijgen bij M5 Ligfietsen.
  • De laatste hernieuwde kennismaking met onze tolerante samenleving kreeg ik via de deelname van M5 klant en M5 Carbon High Racer rijder/coureur Robert Carlier uit Rotterdam. Een gerenommeerd hardrijder die zijn zinnen had gezet op deelname aan de Transcontinental 2015. Die tocht bestaat maar liefst uit 4200 km dwars door Europa, dit jaar startend vanuit Geraardsbergen en finishend in Istanbul. Deelnemers mogen zelf de route kiezen maar moeten alles doen zonder hulp van buitenaf. Robert koos bij aanvang voor de super randonneur van M5 namelijk de M5 Carbon High Racer omdat die naast zijn perfect zittend kuipstoeltje o.a. gewoon 10-12 km sneller rijdt bij dezelfde hartslag dan zijn titanium racefiets.... Met een geschatte fietstijd van 16-20 uur per dag! is dat al heel gauw een enorm verschil met de zadelzitters van rond de 150-180 km per dag! Afijn om kort te gaan: bij aanloop nog eens extra nagevraagd bij de organisatie want er stond niets specifieks over fietsuitsluitingen, en ja hoor ze voelden nattigheid want op zo'n manier zou een heel racefietsveld op dagen afstand gereden kunnen worden... Teleurgesteld koos Robert toen voor de sportieve uitdaging. Zijn rijsnelheid tijdens de trainingen vooraf daalde van 40 km/u op zijn M5 CHR naar 28-30 km/u op zijn racefiets en als je dan ziet dat hij momenteel (30 juli) rond de 4e plaats rijdt in een veld van 174 deelnemers hoef ik verder niets uit te leggen. Bij gelijke energieinvoer zou Robert op zijn M5 CHR maar liefst 500 tot 750 km voor de nummer 2 kunnen rijden! Desondanks is zijn huidige positie een prestatie van formaat. Hij is rechtstreeks te volgen op de volgende link met startnummer 131. trackleaders.com/transconrace15
  • Ergo: Ook in de (lig)fietswereld blijft de geschiedenis zich maar herhalen sinds de ban op ligfietsdeelname bij professionele wedstrijden in 1934. Nu komt het dus nog steeds voor bij evenementen waar juist een positieve bijdrage vanuit zou kunnen gaan mede omdat hier amper of geen commerciele belangen meespelen. Het zegt veel tot alles over hoe behoudend met name de mensen uit de wielersport kunnen zijn ook al is dit overduidelijk tegen beter weten in. Als deze behoudendheid bijvoorbeeld het geval geweest zou zijn in de luchtvaart, auto- of zeilsport zouden we nu vliegen met dubbeldekkers, rijden met Olivier B. Bommel schichten of varen met platbodems.... Leuk nostalgisch maar lachwekkend achterhaald.
 

Wereldkampioenschappen Ligfietsen 2015 in België

14 juli 2015Naar boven

21 - 23 augustus te Maasmechelen

Wereldkampioenschappen Ligfietsen 2015 in BelgiëMooi evenement om te bezoeken, maar nog mooier om deel te nemen aan de wedstrijden! Volg onderstaande link voor uitgebreide informatie.

www.hpv.be/wk >>

 

Speedy Stijn

30 juni 2015Naar boven

1e en 3e plaats voor Stijn van de Maele tijdens wedstrijden

Speedy StijnStijn nadert rap de 40 (jaar) maar is nog steeds goed op stoom!
Tijdens het laatste Cycle Vision evenement behaalde hij met zijn M5 Carbon High Racer een 3e plaats tijdens de uurrace.

Bij het Belgisch kampioenschap afgelopen weekend in Hulshout op een asfaltpiste van 400 meter won Stijn de tijdrit over 2 km staande start met 50.6 km gemiddeld.

Het navolgende criterium won Stijn met 47.4 km gemiddeld. Dat alles in de klasse ongestroomlijnd!
 

Nog even een overzicht van wat allemaal mogelijk is bij deze "super randonneur"

30 juni 2015 
Nog even een overzicht van wat allemaal mogelijk is bij deze
 

Pick up and go

27 juni 2015Naar boven
Pick up and goUit Australie: Ian en zijn vrouw, hij zojuist gepensioneerd, gepassioneerd ligfietser, wat heet: ooit Paris Brest Parijs gedaan op de M5 Ti Shock Proof, halen hun nieuwe M5 tandem op voor een tochtje van 3 maanden dwars door Europa.
 

Prepreg Tail Bag productie

26 juni 2015Naar boven
Prepreg Tail Bag productieHet was met recht een leerproces....Het uitproberen van maar liefst 15 verschillende carbon prepreg weefsels van zo'n 7 verschillende fabrikanten. Ook: welk middel lost het beste? Veel verschil, van plakkend aan de mal tot plop en er uit.
Dan allerlei type folies, dekens, vacuumpompen, vacuumzakken, oveninrichting, totaal onlogische ovenstuurprogramma's en twee weken geleden als klap op de vuurpijl een imploderende mal, want 138 graden bakt wel lekker snel af maar bleek een beetje teveel van het goede...
Dat betekende zo'n honderd uur werk verloren en wederom vertraging in de aflevering. Er zijn nu nieuwe mallen gemaakt met een maximaal hittebestendige epoxy. Ook is er gekozen voor een lagere afbaktemperatuur van rond de 110 graden. Duurt langer maar folies en mallen gaan daardoor langer mee.
Kortom het draait nu en de prepreg koffers komen onder de halve kilo uit. Dat is dus minder dan een toptas van 17 ltr.
De mogelijkheden tot het maken van leuke en lichte producten wordt een stuk groter!
Prepreg Tail Bag productiePrepreg Tail Bag productie
 

Schuin achter.....

9 mei 2015Naar boven
Schuin achter.....Is altijd weer opbeurend om op weg naar je werk, met gewone kleding aan (wel klikpedalen!) dit als maximum snelheid even aan te tippen....
Fiets: M5 Carbon High Racer, 13 graden, Bft 5 schuin achter
 

Een dag vertraging voor iedereen...

2 mei 2015Naar boven
Een dag vertraging voor iedereen...We weten het: juist nu is het druk in ligfietsopbouw en bij de vele andere lopende projecten maar er kwam even iets nog urgenters voorbij...Vanwege de renovatie van een schuurdak bij een boerderij in de buurt kwamen de gierzwaluwen ineens zonder behuizing te zitten. En begin mei komen deze bijzondere vogels er weer aan. Vandaar dat we even alles aan de kant gezet hebben en een aantal dubbeldeks houten cottages gemaakt hebben. Deze zullen onder de overstekken gemonteerd worden en hopelijk de gierzwaluwen verleiden daarin te broeden.

Dank verder aan Daniël Siepman voor zijn spontane klusbijdrage.
Een dag vertraging voor iedereen...
 

Mooie rode van "down under"

25 maart 2015Naar boven
Mooie rode van
(images by P.Worden)
Van onze klant Paul Worden uit Australie kregen we deze geslaagde prenten van het door hem zelf opgebouwde M5 Carbon High Racer frame.
Mooie rode van
 

Eerste M5 Carbon Tail Bag (21 ltr.) uit de mallen

28 februari 2015Naar boven
Eerste M5 Carbon Tail Bag (21 ltr.) uit de mallenEindelijk is ie er dan: de M5 Carbon Tail Bag met een inhoud van 21 liter. Deze Carbon Tail Bag past zowel op de M5 Carbon High Racer als op de M5 M-Racer.Het enige onderdeel wat je er bij nodig hebt is het lichte carbon dragertje.
De bevestiging van deze Tail Bag op de drager kan plaatsvinden door gebruik te maken van simpele klitteband "stickers".Ook het deksel maakt hier gebruik van.Natuurlijk is het ook mogelijk om een of ander slotje toe te passen. Het product is nu tot stand gekomen door gebruik te maken van het zgn. wet lay-up systeem maar wellicht wordt in de toekomst overgestapt naar pre-preg syteem omdat dat lichter, schoner en sneller werkt.De allereerste Tail Bag kwam nog onder de 800 gram uit maar de verwachting is dat dit met pre-preg tot zelfs rond de 500 gram kan zakken.
Door de perfecte aansluiting op de berijder verlaagt deze Tail Bag uw hartslag ook nog eens met maar liefst 10% OF met dezelfde hartslag gaat de snelheid omhoog met zo'n 2 km/u. Dit lijkt niet veel maar er is normaal flinke training voor nodig om dit extraatje te halen.
Eerste M5 Carbon Tail Bag (21 ltr.) uit de mallenEerste M5 Carbon Tail Bag (21 ltr.) uit de mallenEerste M5 Carbon Tail Bag (21 ltr.) uit de mallenEerste M5 Carbon Tail Bag (21 ltr.) uit de mallenEerste M5 Carbon Tail Bag (21 ltr.) uit de mallenEerste M5 Carbon Tail Bag (21 ltr.) uit de mallenEerste M5 Carbon Tail Bag (21 ltr.) uit de mallen

€ 595,00 [In winkelwagen]

<< vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | volgende >>
Er kunnen geen rechten ontleend worden aan de informatie op deze site.© Copyright 2003 - 2015 M5 Ligfietsen / Vipers
Nieuws
Video
Modellen
M5 Lightweight bike parts
Carbon Specials
M5 Specials
Overige producten
Dealers
Waarom een M5
Wedstrijden en records
Onze klanten
Contact
M5 Pro
Bram Moens
 Laatste nieuws
 Archief
 Zoeken
 Sponsoring
 Evenementen
 Publicaties
 Sitemap