Stage winner Viking Tour 2014
is leeg
Facebook
<< vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | volgende >>
 

Sponsoring van meervoudig Nederlands kampioen tijdrijden Remco Grasman door www.2spoke.com gestart!

5 december 2016Naar boven
Sponsoring van meervoudig Nederlands kampioen tijdrijden Remco Grasman door www.2spoke.com gestart!Afgelopen week reikte Bram Moens officieel de nieuwe 2-SPOKE wielset uit aan meervoudig Nederlands kampioen tijdrijden Remco Grasman. Remco staat bekend als een gerenommeerde hardrijder die maar liefst 375 Watt aan continu duurvermogen uit zijn lijf weet te halen! Tijdens directe competitie met profrenners heeft Remco meerdere malen de profs achter zich gelaten. Kijk, dat vinden we nou leuk voor een eliterenner zonder contract en vandaar ook deze sponsoring!

 

Bram Moens van M5 ontvangt de prijs voor Ontwerper van het jaar 2016 van het tijdschrift "Constructeur"

30 november 2016Naar boven
Bram Moens van M5 ontvangt de prijs voor Ontwerper van het jaar 2016 van het tijdschrift Tijdens de Constructeursdag in het Evoluon te Eindhoven heeft Bram Moens de prijs voor Ontwerper van het jaar 2016 ontvangen. Hoofdredacteur Robin Zander reikte namens het vakblad "Constructeur" de prijs uit naar aanleiding van M5's recente innovaties zoals de carbon handbike van Paralympisch kampioen Jetze Plat, het 2-SPOKE wiel (goed voor goud) en de nieuwe iconische stadsfiets MINIMAL.BIKE.

De constructeursdag is een jaarlijks terugkerend evenement vol inspiratie en met toonaangevende sprekers, ontwerpers, research & development teams, etc.
 

Minimal.bike is here!

17 november 2016Naar boven

Deze ene keer geen ligfiets, maar desalniettemin een leuk project!

Minimal.bike is here!Om fris te blijven is het volgens mij noodzakelijk om af en toe ook eens iets te doen wat buiten je dagelijkse bezigheden valt. Hoewel het in dit geval nog steeds om fietsen gaat, maar dan rechtop tegen de wind in....

De laatste twee jaar waren best druk met dit full carbon stadsfietsproject erbij, en het 2-SPOKE en het Carbon Handbike project.... De start vond plaats aan de balie van M5 in oktober 2014 tijdens een bezoek van Aart Roelandt (industrieel ontwerper van o.a. zitfiets Roulandt en nog veeeel meer!). Al jaren vroeg ik hem namelijk of hij misschien een leuk product wist wat in carbon gemaakt kan worden. Zijn voorstel aan mij was: bedenk/teken/maak een lichte carbon stadsfiets. Er zijn zeker redelijke tot goed rijdende en uitziende compacte (vouw)fietsen maar allemaal hebben ze zo hun eigen kenmerken/nadelen:

  • te hoog gewicht
  • te kleine wielen
  • te zwaar rijdend
  • verkeerde geometrie
  • of het ziet er gewoon niet uit


Na een aantal schetsen werd al snel de basisvorm bepaald en vervolgens werden 1: 1 AutoCad tekeningen, kartonnen contourvormen en echte houten 1:1 modellen gemaakt.

Het is namelijk heel belangrijk om het frame dat uiteindelijk in dure stalen mallen gemaakt wordt van tevoren in je handen gehad te hebben en niet puur vanaf een plat 3D-beeldschermplaatje te starten.

Behalve het hoofdframe en de voorvork heb ik ook nog diverse houten sturen met vleugelprofiel gemaakt. Deze zijn uitgemond in twee verschillende carbon productiesturen. Een met geintegreerde remgrepen en duimuitsparingen en de andere met cilindrische carbon buisuiteinden waar standaard schakelaars en remhendels op kunnen. Een van de belangrijkste doelstellingen voor mij was om alle onderdelen zoveel mogelijk op elkaar te laten aansluiten: dus geen carbon frame uit het jaar 2100 met daarop een zielig dun (aluminium of stalen!) zadel- of stuurpenbuisje uit het jaar 1900 omdat die makkelijk standaard verkrijgbaar zijn. Heb ik al vaak genoeg gezien. Verder geen lelijke klemmen rondom zadel- of stuurpen maar onopvallend in het frame opgenomen.

Door de speciale eigenschappen van carbon en met name dit super Toray 800/1000 was het verder mogelijk om de standaard driehoeks frameconstructie volledig los te laten en daardoor de vormvrijheid helemaal uit te buiten.

Als laatste speciale dank voor Bob Vroegh van Bob Lab voor zijn 3D Solid Works bijdrage aan dit project!

Voor alle verdere info zie de speciale website: www.minimal.bike
 

Twee gouden, een zilveren en een bronzen medaille tijdens Paralympics Rio 2016 met het M5 2-SPOKE wiel

22 september 2016Naar boven

Plus nieuw wereldrecord op de 500 meter staande start voor Alyda Norbruis (NL)

Twee gouden, een zilveren en een bronzen medaille tijdens Paralympics Rio 2016 met het M5 2-SPOKE wielZoals gepland heeft M5 zijn oogstmaand een maand later dan gebruikelijk...

M5 2-SPOKE wielen werden op de recente introductie bij de Paralympics in Rio 2016 gebruikt door topatleten zoals wereldkampioen triathlon 2016 Jetze Plat en dubbel Olympisch goud winnares Alyda Norbruis. Ook het tandem team met Vincent ter Schure en Timo Fransen gebruikten hun 2-SPOKE tijdens de tijdrit met een zilveren medaille als resultaat.

Met name het gebruik van het wiel in de tandem waar de krachten vele malen hoger zijn laat de sterkte van het wiel zien.

Video: Alyda Norbruis in Women's Individual Pursuit - C 1-3: qualifying

Recent artikel en video in de PZC

Website: www.2-spoke.com
 

Nieuw en absoluut wereldrecord, 57.6 km in een uur, voor Matthias Konig op M5 carbon ligfiets

18 september 2016Naar boven

Leuk detail: 31 jaar oud M5/Thijs disc voorwiel!

Nieuw en absoluut wereldrecord, 57.6 km in een uur, voor Matthias Konig op M5 carbon ligfietsOoit al eens 58 km per uur getopt in een sprintje van hooguit een minuut?? Dat is heel knap. Maar in dit geval ging het dus een heel uur lang...Want, om 57.6 km gemiddeld te halen moet je nagenoeg constant 58 km/u rijden om de start goed te maken. Nooit eerder heeft iemand dus een uur lang zo hard gefietst als Matthias deze middag op de baan in Frankfurt. Zelfs het officieuze 20 jaar oude uurrecord (56,375 km) van Chris Boardman is met maar liefst 1,225 km verbeterd. Dat zijn nagenoeg 5 hele ronden!
Dit was tevens het allerlaatste record wat nog niet in handen was van een ligfiets. Moeten we wel realiseren dat Chris Boardman waarschijnlijk ruim 130 Watt meer produceerde dan Matthias. Dat maakt het nog imposanter. Met het vermogen van iemand a la Chris Boardman op deze fiets gaat dat op deze M5 dan vlotjes richting 65 km. Een h e e l uur lang...

 

Wazdanoe?

10 september 2016Naar boven
Wazdanoe?Nieuwe site www.2-spoke.com zojuist gelanceerd!
 

Nieuw werelduurrecord voor M5!

28 juni 2016Naar boven

Matthias Konig rijdt op een speciale M5 ligfiets in een uur een verbluffende afstand van 56,15 kilometer

Nieuw werelduurrecord voor M5!
Matthias tijdens uurrecord op M5
Beeld: DropLimits
Na verschillende testsessies heeft Matthias gisteren op 27 juni in Buttgen op de speciaal door Bram Moens gebouwde M5 MOEKOKKEN ligfiets, een ultra plat gebouwde Carbon High Racer alweer uit 2011 het officiele ligfietsuurrecord op 56,150 km per uur gebracht.

Deze fiets werd in september 2011 haastig door Bram gebouwd want ook toen drong de tijd al, 55 jaar dat jaar.. In oktober 2011 werd er een eerste poging gedaan in Apeldoorn maar al gauw bleek dat zo gestrekt rijden iets meer dan 4 weken aanpassingstijd vergde...

Vorig jaar meldde zich Matthias Konig bij M5 met het verzoek of hij de fiets niet kon lenen voor een recordpoging en aldus geschiedde

Het meest verbluffende van dit record is wel de uiterst geringe energiebehoefte van deze fiets. Deze is maar amper meer dan 300 Watt! Ter vergelijking: twee weken geleden was ik bij wieltesten op de baan en daar moest een Olympisch renner 360 Watt leveren op een tijdritfiets met dichte wielen om 46 km per uur te halen... Matthias is in staat om 350 a 360 Watt een uur te leveren mits voldoende aangepast. Dus het eind is nog lang niet in zicht!!
 

Goud op EK Oostende voor Jetze Plat met zijn nieuwste M5 Handbike

21 mei 2016Naar boven

Ongeslagen wereldkampioen Zanardi (ex Formule 1) voor het eerst sinds 2011 geklopt....

Goud op EK Oostende voor Jetze Plat met zijn nieuwste M5 Handbike
Foto: Tom Skulander
Het was de ultieme uitdaging voor Jetze. De door hem en ieder ander bewonderde Zanardi ooit eens te kloppen. Vorig jaar nog reed hij nog vele minuten achter hem (en ook op anderen) tijdens het onderdeel tijdrijden. Nu rijdt Jetze eenzaam vooraan! Het verschil in snelheid met vorig jaar ligt rond de 3 a 4 kilometer. Dat heeft een beetje met het veel lagere gewicht te maken (minus 4.5 kg) maar vooral door het feit dat ik het frame geminimaliseerd heb en zo hoog en krap mogelijk naast hem heen gevormd heb. De oorspronkelijke aluminium bak van zijn vorige alu bike zorgde voor veel oppervlak en turbulentie.Bij de nieuwe M5 Carbon Handbike is zoiets totaal afwezig.
Verder zijn er als leukigheidje nog speciale carbon aerocranks gemaakt want die zijn op een handbike een stuk langer en vol in de wind.
Op de stukken met een beetje wind in de rug was Jetze in staat om hele stukken 56 km per uur te rijden. ARMKRACHT!
Jetze zit momenteel op 292 Watt geleverd vermogen. Dat komt aardig in de buurt wat ik nu nog over heb met de benen...
Ten tijde van mijn werelduurrecord genereerde ik een uur lang 333 Watt en dat is nu, 22 jaar later op mijn bijna 60 ste gezakt naar +/- 300 Watt.

 

Hier is ie dan: De nieuwe M5 Carbon Handbike van Jetze Plat

19 mei 2016Naar boven

Een van de drie projecten onthuld

Hier is ie dan: De nieuwe M5 Carbon Handbike van Jetze Plat
Jetze Plat in actie tijdens tijdrit
Foto: Bert Willems
In 1994 heeft M5 ooit Cr-Mo Handbikes ontworpen en geproduceerd (zo'n 60 stuks in totaal). Lang was ook de volledige bedrijfsnaam: M5 Ligfietsen en Handbikes. Toen door veranderende regelgeving van de overheid dit niet meer lonend was is deze productie en verkoop stopgezet. Aan een kant jammer want dit product had nog veel verder kunnen groeien.

En toen belde in september vorig jaar sportarts Paul Grandjean op met de vraag, meer een verzoek eigenlijk, of ik Jetze Plat kon helpen aan een echte snelle en lichte handbike (een drie-wiels zogenaamde kniezitter). Eigenlijk kwam dat qua planning goed uit aangezien ik te maken had met een verlate framelevering van CHR's. Want een carbon wedstrijd handbike bouwen uit het niets doe je niet zomaar. De eerste testritten konden reeds tussen Kerst en Nieuwjaar gemaakt worden en na verschillende finetune sessies zijn de eerste trainingen en wedstrijden er op verreden en niet zonder succes.... Tijdens een laatste tijdrit over 12 km met veel haakse bochten won Jetze met overmacht in een gemiddelde van meer dan 41 km! Dat was 3 km meer dan zijn naaste concurrent die anders juist 2 km harder reed...

Morgen al wordt een belangrijk EK kwalificatie toernooi in Oostende gereden met de handbike waar ook ex Formule 1 coureur Zanardi zal meeracen. We hopen op spektakel want Zanardi is de te kloppen man daar. Nu Jetze eindelijk evenwaardig materiaal heeft om mee te strijden moet hij toch aardig in de buurt gaan komen zo niet erover heen gaan.


Meer weten over supersporter Jetze Plat?


www.jetzeplat.nl
facebook.com/jetzeplatprohandbiker

www.vimeo.com/166986729 >>

 

Coming up soon!

18 mei 2016Naar boven

Drie grote projecten bij M5 binnenkort openbaar

Coming up soon!Laatste anderhalf jaar hier bij M5 keihard doorgegaan met ontwikkelen van nieuwe producten maar deze niet kunnen laten zien vanwege uiteenlopende embargoredenen. Soms best wel lastig maar nu komt er dan toch een uit de doeken en is in de praktijk meteen een hele succesvolle gebleken. Morgen meer hierover!
 

Wereldprimeur?

2 maart 2016Naar boven

Dhr. Halbertsma, 90 jaar, en sinds zaterdag M5 Carbon High Racer berijder. Na deze 72- en 90 jarigen mogen ook de jongeren weer;)

Wereldprimeur? Verbluffend soepel verlopen de eerste meters op zijn nieuwe M5 Carbon High Racer. Een hand aan het stuur, de ander gebruikend om spiegel en zomerhoed recht te zetten...
En nee, er zijn geen tips nodig voor een vlotte start. Even een paar korte ritjes om te kijken of stuurpenhoek en zithoek goed zijn en dat was het.

Nadat deze aangepast zijn volgt er een wat uitgebreidere testrit in de polder met zijn kleinzoon op een test CHR en ondergetekende op de eigen limoen CHR. Het is zonnig, koud en er staat een snoeiharde wind. We laten dhr. Halbertsma het tempo bepalen en met die tegenwind gaat het dan nog steeds zo'n 18 km/u...Voor de wind op de terugweg rijden we gewoon 30.

Belangrijkste voor heer Halbertsma is comfortabel en prettig kunnen fietsen en inderdaad: door heel weinig energie te hoeven leveren op de M5 Carbon High Racer wordt hieraan ruimschoots voldaan. Zijn fietsende vrienden hebben inmiddels allemaal een electrisch ondersteunde fiets. Maar zoiets is niet aan dhr. Halbertsma besteed: Niet comfortabel genoeg. Door te kiezen voor de lichte (9 kg) en lichtlopende ( 2 x 28 inch wielen) Carbon High Racer hoopt hij weer goed mee te kunnen rijden.Tot nu toe gebruikte hij daarvoor zijn inmiddels 17 jaar oude M5 Blue Glide, maar ja die was nu een beetje oud en zwaar aan het worden...

Voor de wat langere meerdaagse afstanden is de M5 CHR uitgerust met de nieuwste Carbon Tail Bag van 21 ltr. Deze voegt slechts een halve kilo toe aan de fiets maar helpt het energieverbruik nog meer te verlagen. Het crankstel is uitgevoerd met wat kleinere bladen dan gebruikelijk, dit om de versnellingsstapjes wat kleiner te houden, maar met 42-11 als grootste en 24-36 als kleinste verzet is het bereik sowieso enorm.

We zijn zeer benieuwd naar de komende reiservaringen van hem!

www.pzc.nl/regio/walcheren/90-jarige-schaft-supersnelle-ligfiets-aan-1.5768754#comments >>

Wereldprimeur? Wereldprimeur? Wereldprimeur?
 

Down under is het zomer...

14 februari 2016Naar boven
Down under is het zomer...M5 CHR enthousiast Paul Worden (nog maar 72 !!) stuurde een mooie actiefoto op vanuit Australië en deze video.

Of deze! deze video.
 

ORTLIEB Ligfietstassenset in de aanbieding!

6 november 2015Naar boven
ORTLIEB Ligfietstassenset in de aanbieding!We hebben nog een beperkt aantal fantastisch mooi gemaakte en zeer degelijke ORTLIEB ligfietstassen in de aanbieding (set is een linker en rechter zijtas) die behalve op M5 ligfietsen ook op de meeste andere ligfietsen passen.

Verkrijgbaar in zwart/zwart en rood/zwart voor de ongelofelijke prijs van 189 Euro per set
ORTLIEB Ligfietstassenset in de aanbieding!
<< vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | volgende >>
Er kunnen geen rechten ontleend worden aan de informatie op deze site.© Copyright 2003 - 2016 M5 Ligfietsen / Vipers
Nieuws
Video
Modellen
M5 Lightweight bike parts
Carbon Specials
M5 Specials
Overige producten
Dealers
Waarom een M5
Wedstrijden en records
Onze klanten
Contact
Minimal Bike
M5 Pro
Bram Moens
 Laatste nieuws
 Archief
 Zoeken
 Sponsoring
 Evenementen
 Publicaties
 Sitemap